عروسکی تو آینه


                         عروسکی تو آینه

          اینا همه گل ان ولی !    همه گلای شیشه ای
          خوش عطر و بو پر زرق و برق    با عشقای کلیشه ای ! 

          اینا یه بوم نقاشی   اسیر رنگ و سایه ان
          از خط اول غزل   معراج هر گلایه ان...

          یه بادبادک تو آسمون    نخش تو دست آدمک
         عروسکی تو آینه   رنگین کمون صورتک !

         معجون رنگ و آینه    تصویر زیبای عبث 
        از بی نهایت رو به هیچ    تا پشت پرچین هوس.

               کی جز تو خواست که سهم تو  
               خودسوزی دریا بشه ؟؟؟
               و سهم من نشستنم  
               در سوگ اون لیلا بشه ؟؟؟

               کی جز تو خواست که دست عشق  
               از دامنت کوتاه بشه ؟؟؟
               تو تنگ سینه بی تو دل    
               سرخورده غرق آه بشه ؟؟؟

..نمیدونم آیا واقعا شاءن زنانگی یه زن با آرایش کردن (هفت قلم آرایش !)بالاتر میره
یا نه؟!...
چرا راه دور بریم ...همین اقایون خودمون !....شازده ها چش نخورن چنون بزک دوزک میکنن وزیر ابرو بر میدارن که ماشاا.. از هرچی دختره سرتر هستن ...!
واقعا بی رو درواسی به عنوان یه دختر که دارید این متن رو میخونید جهت اطلاع ما اقایون بگید که آیا شما با گوشواره انداختن و آرایش کردن و زیرابرو برداشتن آقایون موافقید؟
من که حقیقت خیلی فرق میبینم بین آراستگی تا ارایش های آنچنانی.....از همه اینا گذشته این زلم زیمبو هایی که به خودمون آویزون میکنیم هم واقعا تماشاییه ها !!
..نمیدونم ولی گویا یه زمونه ای شده که هرکی هرکاری بکنه میگن :مده (به ضم میم)
 اما من به یه مسیله کلی اعتقاد دارم واونم اینکه تو کشوری مثل ایران که متاسفانه ظاهر آدما به شدت ملاک قضاوت دیگرانه بهتره که هر کسی سعی کنه طوری لباس بپوشه و بگرده که فاصله بین ظاهر و باطنش به حداقل برسه !
بذارید یه توضیحی بدم :...اگه یه دختر تو یه کشور اروپایی یا مثلا آمریکا با مینی ژوپ بیاد بیرون ..نه تنها حساسیت برانگیر نیست و بهش نگاه هم نمیکنند بلکه در موردش قضاوت خاصی هم نمیکنند اما !
اما...!!!
و اما تو ایران شما اگه حتی صد در صد هم یه دختر نجیب و پاک باشی و اهل هیچ مسیله ای هم نباشی ...کافیه به قدر ۲ سانت ...دقت کنید فقط ۲ سانت ! پاچه شلوارتون آب بره و کوتاه بشه ....همه مون میدونیم که چه قضاوتی در موردتون میشه:...دختره تنش میخواره...اهلشه...خودشه...و ..و...و ...خلاصه دودمان خودشو هفت نسل قبل و بعدش پیچیده است .
حالا تو همچین جامه ظاهر بینی کدوم آدم عاقلیه که بخواد بی خودی قضاوت ناپسندی در موردش بکنن؟؟؟
مگر اینکه خوب..واقعا ریگی به کفشش داشته باشه .
من هم از این بابت متاسفم و با وجود چنین شرایط آزار دهنده ای موافق نیستم ...اما در حال صورت مسئله رو که نمیشه پاک کرد.این شرایط به صورت واقعی تو جامعه ما وجود داره و اجرا میشه .
دیگه انتخاب با خودمونه .
البته یه چیزی که بیشتر دل منو میسوزونه اینه که آدمایی که بیشتر  اهل این جور مسایل هستد..جوونایی هستند که متاسفانه هیچ هویت مستقلی ندارند...یعنی باز اگه ما قبل از اینکه یه جورای خاصی بگردیم...واسه خودمون یه شخصیت و هویت مشخص و مستقل به وجود آورده باشیم...تحصیلاتی...شغلی...اعتباری...
مقامی...جایی...مکانی تو جامعه واسه خودمون باز کرده باشیم و در یک نگاه کلی هویت مو ن هیچ و  پوچ نباشه ...باز این ظاهر نا متعارفمون اینقدرا هم آزار دهنده نیست...اما بدبختی اینجاست که اغلب جوونای ما از تمام این فاکتورها بی بهره موندند و فقط سر خودشون رو به مسایلی که ذکر شد گرم کردند.
[...ولمون کنند با مایو ۳ تیکه (: کلاه +عینک+دمپایی)می یاییم تو خیابون عین خیالمون هم نیست که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند .]
واقعا چرا؟
چرا باید اینجوری باشه؟
من یه علت براش بیشتر نمیشناسم ...اونم اینکه ما ایرانی ها خیلی وقته که دیگه فکر نمیکنیم....سخته برامون فکر کردن...حاضریم بمیریم ...ذلت بکشیم ..اما از این مخ مبارک که آکبند آکبند مونده یه ذره هم کار نکشیم...حالا چرا؟..من نمیدونم.
در اصل میخواستم این پست حاشیه ای باشه بر مطلب زیبا و عمیق و خووندنی وبلاگ از روی سادگی با عنوان:من به خود نه که به زن بد کردمwww.azrooyesadegi.blogsky.com ) که حاصلش این شد و  

                             با تشکر از شما     

نظرات 30 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:32 ق.ظ http://ravayateman.blogsky.com

کاملا موافقم

حنین شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:20 ب.ظ http://hanin.persianblog.com

آره با این فکر نکردن خیلی موافقم.....عادت داریم همه رو از خانواده تا جامعه و عقده و محدودیت و انقلاب و آمریکا و ....مقصر اعلام کنیم...ولی حاضر نیستیم حتی یه ذره بشنیم راجع به خودمون و ارزش و شخصیتمون فکر کنیم....

سورنا شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 03:27 ب.ظ

افراط ،تفریط می آره و بلعکس .... نسل آینده بهتر می شن ... مطمئنم ....فعلا داریم تو افراط و تفریط یویو بازی می کنیم .... البته من خودم با ابرو برداشتن پسرها ،گوشواره و اینا مشکلی ندارم ،یا سعی می کنم نداشته باشم ،یا زور می زنم نداشته باشم ...

سارا شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 07:51 ب.ظ

شروع کنم از نشونه گیری دقیق کلماتت بر پیکر یه بحران اجتماعی کمابیش فراگیر بگم یا از دردی که پشت این خطوط، پشت این تاریکی پس زمینه ناله می کرد؟...
یادمه بچه که بودیم به ما می گفتن در ذات خدا زیاد تامل نکنین... به جایی نمی رسین... گیج می شین... حالا من برای خودم تعمیمش می دم... به همه دنیا... چون کلا هر چی بیشتر فکر می کنم بیشتر گیج می شم...
دو حالت داره... یا رو دستام وایسادم، یا رو کله ام...!
...
شاد باشی...

گلی شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 10:02 ب.ظ http://golbanoo.blogfa.com

همه ناله می کنن چی کار می شه کرد؟..جوابی نداره می دونم

نرگس شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 10:27 ب.ظ


این پستت حاشیه ای نبود بر درد دلهای من بلکه مکمل اون بود.... همه اون چیزی که من نتونستم تو قالب کلمات بیارمش...ممنونم اشکان... با اون قسمت که از علم و اگاهی و جایگاه خوب اجتماعی گفتی خیلی خوشم اومد وقتی داشتم سطور اولش رو میخوندم همه اش منتظر بودم به چنین نکته ای اشاره کنی... درسته که قضاوت از روی ظواهر اصلا جالب نیست و این در فرهنگ نادرست ما ریشه داره اما حالا که هست... حالا چرا به قول تو باطن و ظاهر رو به هم نزدیک نکنیم...به نظر من همونقدر که یه دختر میتونه با یه رفتار ناشایست لطافت و ظرافت و نجابتش رو زیر سوال ببره یه پسر هم میتونه با رفتاری این چنینی مردانگی و آزادمنشی اش رو ببره زیر یه علامت سوال گنده...

مریم یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:57 ق.ظ

مسخ شده ایم... هممون. چرا؟ چرا؟ چرا؟....

غزل یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:15 ب.ظ http://ghazalnaame.persianblog.com

سلام اشکان جون.اول اینکه ازت تشکر می کنم واسه این همه دقتت به مسائل اجتماعی و عنوان کردنشون در وبلاگت. ثانیآ اینکه من با بزک دوزک خانم ها اصلا مخالف نیستم چون این یه امر ذاتی هستش و جذابیت اونا رو بیشتر می کنه.هیچ مردی نیست که از یک خانم خوشگل آرایش کرده با موهای رنگ شده بدش بیاد.نگو هست چون که نیست مگه اینکه آقاه یه جورایی کاملا آقا نباشه که اون یه بحث روانشناختی و هیچ ربطی به موضوع ما نداره.اما راجع به آقایون باید بگم که جذابیت یک مرد به مردانگی هاشه.نظر من هم نیست.اثبات شده که یه مرد با یک قیافه ی مردانه و با همون ابروهای پر پشت و بدون بزک و ...بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیره تا یک مردی که خودش رو شبیه مترسک درست کرده.به همون اندازه که آرایش کردن واسه زن زیباست برای مرد زشت و ناپسنده.نمی خوام بگم باید ریشه یابی کرد و این یه بحث فنی و فرهنگیه اما باور کن به جوون امروز باید کمک کرد تا هویتش رو بشناسه.چون اون دیگه به تنهایی نمی تونه خودش رو میون این همه زرق و برق و زور و اجبار وقفس و آزادی پیدا کنه...
این وظیفه ی اونایی که بیشتر می فهمند باید کمک کرد.ماها باید به هم کمک کنیم..همه به هم

نرگس یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:58 ب.ظ

خوب من یه کم با غزال موافقم ...آرایش کردن رو هم زنها دوست دارند و هم خانومها میپسندن البته وقتی من از ارایش میگم ارایشی در حد معقول و پسندیده است که کاملا هم خوبه..اما چیزی که هست و اشکان هم تو این پست بهش اشاره کرده اینه که کنار تمام این ارایش کردنها و لباس پوشیدنها کاش چیزهای مهمتری هم برامون ارزش باشه که همه این ارزشها از همون فکر کردن ناشی میشه... ارزشها رو درست کنیم...درست فکر کنیم ارایش هم بکنیم چه ایرادی داره؟؟؟ در موردآقایون و مردانگی هم با غزال موافقم

محمود یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:29 ب.ظ http://mohebannet.blogsky.com

سلام... فیلم فقر و فحشا زیر خیمه ی محبان اکران شد تشریف بیارید
التماس دعا

یاشار دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:19 ب.ظ http://www.yashaar.blogfa.com

شایدم مشکل از ماست که نمی تونیم درست ببینیم .
تا حالا دقت کردی چند تا از دخترای کلاستون اینجوری می پوشن خوب اکثرشونم میشناسی پس حداقل ما دیگه نباید اینجوری فکر کنیم .
واقعا هیچج وقت نمی تونم فقکر کنم چرا باید کسی به پوشیدن کسی کار داشته باشه این بدیهی ترین آزادیه که هر کسی داره . خود من خیلی از لباس ها رو نمی پوشم چون دوست ندارم و هر کس که دوست داشته باشه می پوشه - به منم ریطی نداره .
باید درست ببینیم .

سلام :
پارتی بازی میکنیم جواب رفیق عزیزمونو میدیم :
یاشار جون ما با لباس کسی کاری نداریم یا هر نوع پوششی که بشه فرض کرد یحتمل کسی بپوشه...من به شخصه با آبشخور فکری و اعتقادی ای کار دارم که باعث میشه ما چه جور پوششی رو دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم...مثلا شاید جوون امروز میخواد با این نوع پوشش اعتراض خودش رو به مسئله ای نشون بده یا نه مثلا اصلا در موردش فکر نکرده..
کسی رو هم به خاطر اون نوع طرز فکر و در نتیجه اون نوع پوشش قرار نیست تو گونی بکنیم !
در ضمن اگر نوع پوشش هر کس بدیهی ترین آزادی ها باشه (که من اینو تو حریم خصوصی قبول دارم اما تو جامعه بازی که همه ما از هم تاثیر میگیریم قبول ندارم)...حق ابراز نظر و عقیده در مورد اون پوشش هم حتما جزو بدیهی ترین آزادی ها به حساب می یاد(نه؟)
و در آخر اینکه :ما یا باید خودمون فکر کنیم و تصمیم بگیریم یا اینکه دیگران برامون فکر کنند و تصمیم بگیرند...بی تفاوتی ما رو به جایی بهتر از اونچه امروز هستیم نمی بره...مگر اونکه عقیده داشته باشیم همه چیز اوکی ! هست ..که خوب در این صورت حق با شماست.
شاد باشی.

مریم دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:14 ب.ظ

واااااای ارزش... من چرا اصلا این کلمه رو یادم نمی یومد؟ چقدر مهمه. ارزش. چیزی که نسل من نمی شناسه. منم جز یه اسم و یه کمی بالا پایین چیزی ازش نمی دونم. چرا؟

atash سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:13 ق.ظ http://www.aatash_p.blogspot.com

Ashkan jan, first thanx forur comment,
i think as u said in ur comment this is also part of" kelas" adamhast, ye joor taghire ghiafe va.... va inke moteasefaneh hamdigar ro ham gehzavat mekonim barhasbe in ghiafeh ha
fekr mekonam tanha kari ham ke meshe kard ine ke say konim khodemoon, khoodemoon ro ghezavat nakonim, az rooy ghiafe, tip va....
ino ghabool daram ke tooy iran khili oza kharab taree, chon bishtar mardom be in ghiafeha ahamiat medan, va melake mardom ina shodeh moteasefanh

shado pirooz bashi

محمود سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:16 ب.ظ http://mohebannet.blogsky.com

سلام...برای دیدن فیلم میتونید روی اون علامت مونیتور نگاه کنید و برای داونلود کردن میتونید رو کلمه ی داونلود کلیک کنید

از اینکه تشریف آوردید هم خیلی ممنون التماس دعا

شیدا بی لوسی سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:54 ب.ظ http://www.javabet.persianblog.com

همیشه جلوی اینه که وایمیسم تا واسه شوهرم ارایش کنم میگم لوسی ببین من اینقدرها هم زشت نبودم ها . چرا نذاشتی واسه تو ارایش کنم چرا ؟

یاشار سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 09:23 ب.ظ http://yashaar.blogfa.com/

اشکان جان
چند وقت پیش با یکی از دوستام حرف می زدم وبهش گفتم که شخصیت من با اونی که مثلا فلان لباس رو پوشیده فرق می کنه واسه همین من اون لباس رو نمی پوشم !
می دونی چرا این حرف رو زدم چون خود من هم با لباس مردم دربارشون قضاوت می کنم مثلا نسبت به یه دختری که به قول تو چند سانت بالا پائین پوشیده مسلما همون قضائت رو نمی کنم که در بارهء یکی دیگه می کنم و این اشتباه محضه و واسه همین قضیهء همکلاسی هامونو وسط کشیدم چون اونا رو می شناسیم خیلی از اونا هم شلوارشون کوتاه ولی هیچ وقت مثل کسی که تو خیابون می بینم نسبت بهشون قضاوت نمی کنم حالا من می گم بیا قضیه رو عکس کنیم و نسبت به هر کسی که تو خیابون دیدیم مثل همکلاسیمون قضاوت کنیم چه پسر چه دختر مگر اینکه عکسش ثابت شه .
در مورد مسئلهء آزادی هم چرا نتونیم ولی این ابراز عقیده نباید باعث بشه که شخص احساس فشار یا هر چیز دیگه ای کنه .

لیموی صورتی پنج‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:58 ب.ظ http://pacific.blogsky.com

فرهنگ غلط!
ظاهر بینی!
شایعه!
غیبت!
اینا درد مردمه!

پاتوق پنج‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:58 ب.ظ http://patogh.blogsky.com

درسته . ما اساسی ترین مشخص کننده زیبایی رو یادمون رفته ٬ عرف ( به ضم عین ) . من اصلا نمی تونم دلیلی برای این بیارم که پسر ها این کارها رو می کنن . مثل این که کسی در خلاف جهت رود حرکت کنه . شاید جلب نظر ولی به چه قیمتی ؟
در مورد نوع لباس و شخصیت نظرم بر عکس توئه . یعنی این طور فکر می کنم توی ایران نوع لباس پوشیدن تنها چیزی که نشون نمی ده طرز فکر فرده . توی آمریکا و اروپا از روی لباس اشخاص می شه فهمید یارو هیپی هست یا متاله یا رپه یا ماشین بازه یا ... ولی توی ایران لباس عجق وجق نشانی از هیچ فرقه ای نیست ٬ فقط و فقط پیروی کورکورانه از جریان مده . توی ایران هیچ کس فکر نمی کنه این لباس توی اروپا ممکنه مخصوصه گی ها باشه . تنها دلیلش به روز بودن به هر قیمتی هست . و به قول نرگس بدون تعقل حرکت کردن که بارز ترین مثالش یه گله گوسفنده . فقط کافیه یکی بره به یه سمتی ٬ فرقی نداره که دره باشه یا دشت پر از علف

اشکان جمعه 29 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 03:12 ق.ظ

سلام:
پاسخ کامنت بالا :...
من و شما هر دو یه چیز رو میگیم ...من نگفتم نوع لباس حتما طرز فکر فرد رو نشون میده (گو اینکه باید اینجور باشه )بلکه عرض کردم جامعه از روی ظاهر ما در مورد باطنمون قضاوت میکنه...حالا این به خود ماست که دوست داشته باشیم چه قضاوتی در موردمون بشه .
شاد باشی

سارا شنبه 30 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 06:26 ب.ظ

آمدیم، نبودید‌!

مریم یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:45 ب.ظ

نرگسسسسسسسسس! پاشو بیا اینجا هم ۴ تا شیشه بشکون تا آپ شه دیگه :(((((

غزل دوشنبه 2 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 10:37 ق.ظ http://ghazalnaame.persianblog.com

خانم ها گیس همو ول کنید.به زودی آپ می شه...من خواب آپ شدنشو دیدم.

مریم سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:27 ب.ظ

نرگس اینجا هم عملیات کنسله؟ ما آپ اینجا رو از تو می خوایم ها :(

سارا سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 05:34 ب.ظ

می گم اشکان، تا حالا فکر کردی دکور اینجا رو عوض کنی؟... یه لامپی... یه چراغی... بابا خیلی وقته که برقا اومده !!!

طفلک ادیسون بی خودی خودشو به کشتن داد ! قدر نمی دونی دیگه !

نرگس سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:59 ب.ظ http://azrooyesadegi.blogsky.com

اشکان این دوستان چشم به راه رو که امید بستند به من از چشم انتظاری دربیار و گرنه علیرغم میلم مجبور میشم تو رو هم تهدید کنم که اگه اپ نکنی بایکوتت میکنیم بهت سر نمیزنیم پی:)))))))))
مریم جان شما هم امیدت به خدا باشه من چه کاره ام؟؟؟!! دی::)

یاشار سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 10:25 ب.ظ http://yashaar.blogfa.com/

اشکان جان مریم و نرگس بد جوری می خوان یکی رو بایکوت کنن از بیخ گوش من که گذشت برای شما هم آرزوی گذشت موفق از این بحران را دارم.

مریم سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:52 ب.ظ

دو سه شبه که جشمام به دره ....
(در استعاره از این صفحه در داین دنیای مجازی !!!!!!!)

گلسا چهارشنبه 4 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:45 ق.ظ http://golsa.blogsky.com

سلام خوبی مهربون.. خوشحالم که شما فراموشم نکردید... ممنون که همیشه به من لطف داری و بهم سر میزنی. و ببخشید که من نمیتونم رسم همسایه بودن و ادا کنم و زود به زود بهتون سر بزنم...
و در مورد نوشته شما... به نظر من هر کسی هر جوری که دوست داره می تونه طرز لباس پوشیدنش و آرایشش رو انتخاب کنه.. پسری که زیر ابرو بر میداره و یا هر جاییش رو سوراخ میکنه باز هم برای من فرقی با دیگر پسرها نداره.. من قبول دارم که آراستگی با آرایش فرق داره و خود من هم واسه مرد نمیپسندم که آرایش کنه یا گوشواره بندازه اما در هر صورت ما باید یاد بگیریم که به سلیقه های همدیگه احترام بذاریم .حق و به شما میدم که اینطوری قضاوت میکنید چون به قول شما ما در یک کشور ظاهر بین زندگی میکنیم.. و اگر کسی اینطور لباس بپوشه روی اون قضاوتهای بدی میشه..اما به نظر شما مردم ما نباید تعقیر کنند ما همیشه باید نسبت به ظاهر کسی بسنجیم که این خانوم یا آقا چه جور آدمیه؟؟؟ من شاید نتونم این مسآله رو واضح مثل شما درک کنم اما نمیتونم به دولت یا به مردم اجازه بدم که حتی لباس پوشیدن من رو کنترل کنن و من به خاطر طرز تفکر مردم بخوام یک جور دیگه لباس بپوشم که مردم اطرافم بپسندن... نوشته های شما به جا و متین اما کاش ما ایرانیها بتونیم خودمون و عوض کنیم و به همه اجازه بدیم که هر جور که می خوان لباس بپوشند و آرایش کنند.
موفق باشی:X

اشکان پنج‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:17 ق.ظ

سلام :
من کاملا باهات موافقم گلسا...
ولی متاسفانه در حال حاضر این شرایط وجود داره...در ضمن من بیشتر روی دختر ها تاکید دارم...دخترهای پاک و نجیبی که متاسفانه این روزها به خاطر طرز آرایش و پوشش شون از طرف پسر ها مورد اذیت و آزار قرار میکیرند...متاسفانه اینجا نیستی که ببینی این مردم دیگه فرق بین دوغ و دوشاب رو تشخیص نمیدن....
خوشا به حالت....
شاد باشی.

ناماجعفری پنج‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:02 ب.ظ http://www.koko61.blogfa.com

اشکان عزیز سلام.....ودنیا روی سبیل های ما می چرخد
آب می خورد
فکرمی کند کمال الملک تزریق کند داوینچی می شود
{نه !!
اشکان جان....... کسی که سیگارتیرمی گذارد گوشه لبش/ بسوزد دلش
به خیابان انقلاب وصل نمی شود....به دیداری دوبار امید هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد